NEJSOU ŽÁDNÍ JINÍ

05.11.2011 06:19

Přátelé, jak tak putuju cestou osvobození, narazil jsem na myšlenku, že vlastně žádní jiní lidé neexistují. Dlouho mi trvalo, než jsem si tento pocit osvojil a plně zažil. No a když už jsem jej plně našel, říkám si, že se vám ho pokusím lidsky přiblížit.

A když lidsky, tak proč ne malou ukázkou od Antoine de Saint-Exupéryho. V knize Malý princ píše, jak malý princ při svých cestách po planetách navštívil asteroid, na kterém sídlil král. A teď ono klíčové poznání. Král malého prince nazval svým poddaným. Malý princ nechápal, jak ho může znát, jak ho může nazývat poddaným, když ho nikdy neviděl. A nechápal oprávněně, princ byl přece nezaujatý a čistý ve svém poznání a nechápal pochody dospělých.

My si tedy zkusíme onen králův pohled rozebrat. Král měl svou výchovu, své zkušenosti, své postavení a své vzdělání. Stejně jako každý z nás. To je ovšem problém. Všechny tyto vlastnosti jej totiž donutily změnit prostý nezaujatý dětský pohled na lidi na pohled filtrovaný vším tím naučeným. Ostatně tak to děláme všichni. Je to začátek pochopení.

Malý princ se jen díval a ptal se, zato dospělí si byli vším svým naučeným naprosto jistí a nepřipouštěli nic jiného. Abych rozšířil téma, v této knize viděl například domýšlivec jen své obdivovatele a zeměpisec viděl ve všech lidech badatele. Cítíte to? Nikdo z nich neviděl člověka v jeho čisté podobě. Naše poznání dozrává. V těchto příkladech totiž lidé jako takoví neexistují, ale existují jen ti, které chtějí pozorovatelé vidět. Na začátku vypadalo toto téma nepochopitelné, ale sami teď vidíte, že je docela prosté.

Ovšem pocit, že vlastně neexistuju, že mě lidé rozebírají, chápou a vnímají podle toho, jací jsou, jsem zdolával hodný čas.....

Ale zpátky k bytí a nebytí. Nejsou žádní jiní lidé.....neberte tuto větu až tak doslovně, fyzicky určitě všechny kolem sebe vidíte, to zajisté, ale my se dnešním povídáním zkoušíme dostat do vnímání našeho srdce, do vnímání něčeho, co nejde ukotvit, co nejde jen tak popsat, co nejde zařadit. Tak například člověk, který celý svůj život jen loupí, koho myslíte, že kolem sebe vidí? No jasně, jen ty, které by mohl obrat. A co myslíte, jaké vidí kolem sebe lidi člověk se silným autem? No jasně, jen ty, které může kdykoli předjet. Pojďme dál, koho si myslíte, že vidí člověk, který trpí přílišnou starostlivostí? Vidí jen ty, kteří potřebují nezbytně jeho pomoc. A tak bychom mohli promítat lidskou povahu do všeho, co se kolem děje.

Přátelé, cítíte stejně jako já, že vlastně žádní jiní nejsou? Cítíte, že to není sobecký pohled, jak by se mohlo na první pohled zdát? Každý to tak prostě má. Dívá se na svět a na lidi kolem sebe podle toho jaký je. Nedívá se vlastně na lidi kolem sebe, ale používá pozorovací filtr své výchovy a svých zkušeností......

S tímto plným pochopením se určitě dostanete do stejného stavu beznaděje jako já, protože nebýt ničím je v počátku pochopení docela náročné, ale přátelé, trvá to jen chvilku. Pak ucítíte, že je to cesta k pochopení, cesta k tomu, abyste se naučili svět pozorovat a abyste se nestávali součástí všeho, co se kolem děje.

Nebýt ničím je něco moc úžasného.

Ale abyste neřekli, že tu jen blázním, zkusíme si tento pocit ukotvit do denního života. Tak třeba člověk, který se nad vás vyvyšuje. Z pohledu dnešního poznání určitě cítíte, že kolem sebe vidí jen ty, které musí ponižovat. Nebudeme teď rozebírat proč, prostě to tak má. Myslíte si, že jste obětí vy osobně? Nejste, jasně, prostě jste blízko něj a vidí vás jako oběť. Pojďme dál, máte u sebe zlého člověka? Myslíte si, že jeho zlo způsobujete vy? Tak to si nemyslete, zlý člověk vidí kolem sebe jen ty, kteří ho trápí a které trápit potřebuje. Fičíme dál, máte pocit, že vás blízcí zneužívají? Ale nezneužívají. Potřebují se realizovat a vy jim svou nejistotou nabízíte prostor ....... Přátelé, je to jen náznak toho, jak opravdu svět funguje, je to náznak pochopení.

Někde jsem četl pěknou myšlenku, že stojí za to pomáhat lidem, aby byli lepší než já, protože kydyž budou všichni lepší než já, tak budu ten nejhorší na světě a pokud budu ten nejhorší na světě, tak to tu bude opravdu moc dobře :)

Prosím, buďte všichni lepší než jsem já, s pokorou budu v pozadí a budu tím nejhorším, kterého si umíte představit, za to ten výsledek stojí :)

Takže za sebe: nejsou žádní jiní lidé, jsou jen ti, kteří jsou lepší než já.

A koho vidíte vy?